Music Maestro!

Maatschappijkritiek als zomerhit

ZebdaHet leven van de veelal allochtone jongeren in de banlieue van Parijs of Lyon is taai. Geweld, racisme en uitzichtloosheid zijn de ingrediënten voor een explosief mengsel, letterlijk aan de ‘rand’ van de Franse samenleving.

Boter van de straat
Deze achtergrond vormt de basis van de sociaalkritische teksten van Zebda. Deze multiculturele hip-hop formatie heeft haar wortels in de grauwe voorsteden van Toulouse. De naam Zebda is een sneer naar de Franse straattaalterm ‘beurre’ (boter). Met dit woord wordt ‘Arabier’ bedoeld. En laat Zebda nu het Arabische woord voor boter zijn. Het gevoel er niet bij te horen komt steevast terug in hun muziek. “Ik herinner me geen enkele dag waarop we de thema’s van het racisme, integratie, Frans, migranten, niet aansneden. Er werd ons verteld dat we ons moesten “integreren”. Hoezo ons “integreren”? We leven toch al hier, we zijn toch ook “Fransen”, liet bandlid Magyd al in een interview weten.

Frans 2.0
Het muzikale geluid van Zebda laat horen dat de Franse cultuur allang veranderd is. En invloeden uit andere landen heeft geassimileerd. Een fenomeen dat zelfs bron is geweest van wetenschappelijk onderzoek.

Interpretatieverschil
In Nederland heeft Zebda één hitje gehad: ‘Tomber la chemise’. De melodie beloofd een vrolijke zomerplaat. De tekst is een echt Zebda-verhaal over schrijnende sociale verschillen. Magyd hierover tegen een Belgisch tijdschrift: “Onze interpretatie van het liedje is dat je het maximum van jezelf moet geven, tot het uiterste gaan in wat je doet. Maar het publiek heeft dat op een andere manier opgevat: alle zorgen vergeten en dansen. Het is een beetje bijzonder.”

Oordeel zelf

Geef een reactie